Elk kind ontwikkelt zich verschillend, daarom is het van belang om steeds te vertrekken vanuit de noden en talenten van elk individu.
Door een leerprogramma op maat aan te bieden, geven we de kinderen de kans om zich op hun eigen tempo te ontplooien.
Hiervoor is het belangrijk om de focus op het welbevinden van de kinderen te leggen, wat noodzakelijk is om tot leren en ontwikkelen te komen.
We willen inzetten op een veilig klas- en schoolklimaat, waar een zachte maar consequente aanpak centraal staat.
We vinden het belangrijk dat elk kind de kans krijgt om kind te zijn en aanvaarden de eigenheid van ieder kind.
Binnen type 2 wordt ook gewerkt rond het zelfbeeld en zelfkennis van de kinderen.
We willen de leerlingen versterken in het zicht krijgen op hun eigen kunnen en mogelijkheden. Leerlingen weten waar ze goed in zijn, en wat nog moeilijk gaat. Bovenal is het van belang dat de kinderen zich goed voelen op school, we willen binnen de klas- en schoolcontext voor de kinderen een (t)huis gevoel creëren.
Een belangrijke pijler binnen ons type 2 onderwijs is zelfredzaamheid/zelfstandigheid.
Vaardigheden die van belang zijn in het dagelijks leven, worden stapsgewijs aangeleerd en herhaaldelijk ingeoefend in nabijheid van een leerkracht. Door hierop in te zetten streven we naar een zo goed mogelijke integratie in de maatschappij op volwassen leeftijd.
Binnen de type 2 werking staat het functioneel werken centraal. Zowel binnen als buiten de klasmuren wordt er ervaringsgericht geleerd. Bij dit leerproces focussen we ons veelal op het proces en minder op het (eind)product. Om tegemoet te komen aan het functioneel werken zal er ook vaak projectmatig en vakoverschrijdend gewerkt worden.
Taalvaardigheid en communicatie zal steeds op maat aangeboden worden voor onze type 2 leerlingen. Waar nodig zal er ingezet worden op ondersteunende communicatie (gebruik van voorwerpen, foto’s, picto’s, SMOG). De ondersteunde communicatie zal steeds afgestemd worden op het niveau van de betekenisverlening van het kind.
Executieve functies die nodig zijn om te functioneren op school en in de maatschappij worden binnen type 2 uitvoerig ingeoefend. Ook zal er voldoende ruimte zijn om te werken rond sociale vaardigheden en emotiebeleving. Kinderen leren hoe ze om kunnen gaan met hun eigen emoties en met die van anderen, alsook wordt het aangaan van sociale contacten gestimuleerd (met behulp van visuele ondersteuning).
Elk kind krijgt bij ons de kans om te groeien op zijn eigen tempo, ondersteund in een warme, huiselijke omgeving.