Deze visie op de sociaal emotionele ontwikkeling is een aanvulling op onze visie van 'basisaanbod'.
In de rugzak van het leven zitten verschillende zaken verzameld. Dit is voor elke persoon anders. Bij de ene zit een gebeurtenis bovenaan, bij de andere een gevoel. De ene communiceert meteen en spontaan, terwijl de andere angst of woede opkropt en tot een uitbarsting komt.
De gedrags- en emotionele problemen waar onze type 3-kinderen mee worstelen, komen voornamelijk voort uit een onderliggende ontwikkelingsstoornis en/of kunnen een gevolg zijn van de thuissituatie. Hun opvoedingssituatie is vaak zo ingrijpend of moeilijk, dat het zwaar is om hiermee te leren omgaan. Door telkens met hun rugzak rekening te houden, trachten we ze een fijn en veilig gevoel te geven. De kinderen komen pas tot leren wanneer hun gedrag dit toelaat.
Elk teamlid binnen onze type 3-werking hanteert een vlotte, empathische en consequente onderwijsstijl waardoor de interactie tussen kind – leerkracht gestimuleerd wordt. Wanneer een kind weet wat de grenzen zijn, kan het zich daar ook naar gedragen. Wanneer een kind zich gewaardeerd voelt, zal het zijn waardering ook leren overbrengen op de anderen. Elk teamlid volgt consequent de afspraken. De overlegmomenten worden gebruikt om bij te sturen waar nodig, om samen afspraken te maken omtrent de aanpak van onze leerlingen en om de vorderingen te bespreken. Hierbij wordt ruimte gemaakt om elkaar te versterken. Deze ondersteunende werking is enorm van belang: ‘Wat gaat goed? Wat kan het kind al beter? Weet het kind wat kan en niet kan? Hoe kunnen we het kind helpen?’
Omdat we de positieve dingen op de voorgrond zetten, is het belonen van goed gedrag bij onze kinderen belangrijker dan het bestraffen van fout gedrag. Door dit alles en door het proces in kaart te brengen, willen we de kinderen voorbereiden op hun functioneren binnen de samenleving.
Wanneer we ons flexibel opstellen, kunnen we zelfs binnen een moeilijkere samenwerking de belangen van het kind centraal stellen. Het is belangrijk dat het kind op een aanvaardbare en haalbare manier zijn weg vindt binnen het klas- en schoolgebeuren. Zo zal de stap naar de omgeving en de realiteit breder worden en blijft het leren essentieel. Een voortdurende nascholing van het team moet hierin hulp bieden zodat het team sterker staat bij het observeren van de verschillende contexten en bij het uitwerken en uitvoeren van haar functie.
We streven ernaar om steeds opnieuw rekening te houden met elk kind en zijn rugzak. Zo denken we ook elk schooljaar opnieuw na over klasstructuur en over het management ervan. Elk schooljaar is anders. Jaar per jaar schetsen we een actueel beeld van onze leerlingen. Op die manier bieden we een individuele aanpak maar behouden we de controle op klas- en schoolniveau.
We vergeten bij dit alles zeker niet om samen, in teamverband en met de kinderen, te groeien naar onze einddoelstelling: we willen dat ook kinderen met die grote(re) rugzak, gesterkt door hun ervaringen, hun weg kunnen vinden in onze samenleving en dat ze hierdoor ook anderen wegwijs kunnen maken.
Elk kind, met of zonder 'rugzakje', krijgt bij ons de kans om te groeien in een warme, gestructureerde en consequente omgeving.