Deze visie op de sociaal emotionele ontwikkeling is een aanvulling op onze visie van 'basisaanbod'.
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind omvat het groeiproces waarin een kind leert omgaan met zichzelf, de andere en zijn omgeving. Het einddoel van dit groeiproces is het kind te laten opgroeien tot een persoon die zo optimaal mogelijk in onze samenleving kan functioneren.
De ontwikkeling van de sociale vaardigheden wordt bepaald door verschillende factoren. Er zijn invloeden van buitenaf zoals de thuis- en schoolsituatie die een bepalende rol kunnen spelen. Daarnaast werken factoren zoals het zelfbeeld, het temperament, kortom de persoonlijkheid in op de sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitkomst van de sociaal-emotionele ontwikkeling kan niet eenduidig zijn.
Dit is niet anders voor kinderen binnen onze ASS-werking (autismespectrumstoornis). Tevens merken we dat we met heel wat zaken rekening dienen te houden bij de ondersteuning van sociale en emotionele aspecten, aangezien de kinderen net in dit groeiproces moeilijkheden ondervinden. We willen ons niet focussen op de moeilijkheden, wel op datgene wat het kind nodig heeft om uit te groeien tot een persoon die kan functioneren in de samenleving.
Het is belangrijk om een goed partnerschap aan te gaan met de verschillende betrokkenen: het team, de ouders, het kind en de externe deskundigen. Iedere betrokkene heeft immers een beeld van het kind. We kunnen dit vergelijken met een puzzel. Iedere betrokkene heeft inzicht in een stukje van de puzzel. Al deze puzzelstukjes samen zijn belangrijk om een totaalbeeld van het kind te kunnen creëren. Vanuit dit totaalbeeld kunnen we het kind op een gepaste manier ondersteunen/stimuleren in zijn ontwikkeling.
Een gunstig basisklimaat aanbieden en/of opbouwen blijft een voorwaarde om tot de (aan)gepaste ondersteuning te komen. Dit basisklimaat vormt de “grond” om het kind te laten groeien en bloeien in zijn eigen persoonlijkheid. Het is voor het kind belangrijk dat elk teamlid authentiek, respectvol, empathisch en consequent is in de (leer)relatie. De leerkracht stelt immers een voorbeeld zodat hij de gewenste attitude kan modelleren. Consistentie in de aanpak geeft duidelijkheid, waardoor er voor het kind veiligheid tot leren ontstaat. Hierbij aansluitend zal elk teamlid ook extra aandacht moeten besteden aan zijn/haar klasmanagement. De teamleden bieden efficiënte onderwijsstijlen aan waardoor de kinderen aangepaste uitdagingen krijgen om tot leren te komen. Flexibele uurroosters zijn hierbij een noodzaak. Ze bieden de mogelijkheid tot individuele zorg. De belangen van het kind worden centraal gesteld.
De teamleden onderling zijn sterk betrokken en gaan de uitdaging aan tot voortdurende professionalisering. De teamleden ondersteunen elkaar positief en de persoonlijke kwaliteiten van elk teamlid worden gewaardeerd en gestimuleerd. We vestigen onze aandacht op het groeiproces en streven naar het einddoel dat we voor ogen hebben. Elk schooljaar opnieuw proberen we om de puzzel te vervolledigen, zodat we elk kind op een gepaste manier kunnen begeleiden in de ontwikkeling.
Elk kind krijgt bij ons de kans om te groeien met veel aandacht voor de sociale en emotionele aspecten.